„Živé PŘIROZENÉ MUZICÍROVÁNÍ“ aneb hudební dílny
interaktivní program s prvky muziko-terapie/filetiky bez hudebních předpokladů či schopností k navýšení tělesných, duševních a mozkových dovedností (braingogging).
Hudební dílny prožitkové tvůrčí muziko-filetiky
Pro dětské kolektivy školek, škol a volnočasových aktivit nabízíme jedinečný interaktivní program s prvky muzikoterapie.
Děti si sami mohou vyzkoušet hrát na několik nástrojů, které přispívají k posilnění zdraví a rozvoji emoční inteligenci.
Skupinová muzikoterapie pomáhá stmelit kolektiv a uvolnit nevyřčené napětí.
Propojujeme prvky muzikoterapie s principy intuitivní pedagogiky, kde se hrou cvičíme v umění improvizace, vnitřní otevřenosti a kreativity.
Návrat koncovky aneb zdravé muzicírování
Projekt byl dříve dvakrát akreditován MŠMT za účelem DVPP
Reference, písemné ohlasy:
O. Gregorová: “ Jsem vždy překvapená, jak jsou děti úžasně a přirozeně soustředěné. Mám dobré pocity, že jsou děti příjemně naladěné. Prostě pozitivnější a klidnější.“
SŠ a MŠ Staré Splavy: “ Tuto činnost hodnotím velmi kladně z hlediska prevence nápravy poruch učení a chování „. Ředitelka.
“ Byla jsem velmi překvapená, jak se i malé děti dokázaly koncentrovat, vnímat hudbu a nástroje, své tělo i duši. Budeme se snažit začlenit Muzikoterapii do naší fyzioterapie i u nás v dětské léčebně.“ Vedoucí rehabilitace Pandadisová Monika.
MŠ Pohádka, Učitelka MŠ : „Program Návrat Koncovky je pro děti předškolního věku vhodný především proto, že rozvíjí všech pět smyslů.
Popis projektu Návrat Koncovky
Je vynikajícím pomocníkem ve školách všech stupňů, v dětských i protidrogových a krizových centrech, ozdravovnách, ústavech sociální péče, domovech seniorů a také v lékařských zařízeních, firmách a všude tam, kde se zabývají prevencí a tvorbou pozitivního sociálního prostoru, odpočinkem a obnovou fyzických i duševních sil.
Díky práci v kruhu s přirozeně laděnými nástroji navodíme velmi rychle přátelskou atmosféru, ve které je prostor pro uvědomění si sebe sama a prožívání svých vlastních pocitů. Každý si vyzkouší hrát na několik přírodních nástrojů, a velmi příjemnou formou se dostane do kontaktu se svým strachem z hraní, předsudky, zakřiknutostí, bloky, které brání uskutečnit své sny nebo být sebevědomým a rovnocenným člověkem. Nástroje jsou prostředkem a podporou k neverbální komunikaci, k vyjádření pocitů a emocí, o kterých se nehodí či nejde mluvit.
Základem práce je především prožitková hra jedince v kolektivu na koncovky (bezdírkové pastýřské píšťaly) a další přirozeně ladící hudební nástroje jako jsou např. bubny, brumle, didžeridy, znějící misky, kantely a pod.
Důležitou složkou je vyťukávání rytmů na bubny, tělo a jiné perkuse i hlasová improvizace zpěvem samohlásek, alikvot v písních a dechová cvičení. Používáme nástroje z přirozených materiálů navozující zvuky přírody, automasáže, pohybová cvičení, volný tanec a bezdotykové jemné masáže páteře vedoucí k celkovému pozitivnímu naladění organizmu.
Hudební nadání, znalosti, dovednosti ani předešlé zkušenosti s hraním či zpěvem nejsou nutné.
Zdravé muzicírování pomáhá předcházet řadě onemocnění. Je cenné obzvláště u poruch intelektu, učení a chování, dýchacích obtíží, chorob pohybového aparátu i energetické nedostatečnosti.
POPIS METODY: DIS., Skálová,. Vzduch a hudba. Metodický portál: Články [online]. 15. 01. 2010, [cit. 2014-03-01]. Dostupné zde. ISSN 1802-4785.
CÍLE PROJEKTU:
- respektování přírodních zákonitostí, vážení si darů přírody a života
- podpora zdravého životního stylu
- ekologická vyspělost a ohleduplnost
- hudební improvizací rozvíjet pravou emoční mozkovou hemisféru
- zvýšení citlivosti
- vytváření prostoru pro chvíli pozastavení, relaxace, vnímání sebe, okolních zvuků, přátel
- rozvoj emoční inteligence pomocí hudby a jejího osobního prožitku
- prevence společensky nežádoucích jevů
- tvorba pozitivního klimatu ve školských, sociálních a výchovných zařízeních
Program pro jednu skupinu trvá 45 – 90 min. Domluví se individuálně podle množství skupin přibližně s 10 až 30 účastníky.
Respektujeme počty osob v kolektivu. Pokud je ale příliš málo nebo hodně dětí v jedné třídě, je dobré sloučit několik tříd dohromady či naopak.
Všechna setkání se konají vždy v jednom prostoru a skupiny se střídají (třída, tělocvična, herna). Vítaná je možnost ulehnutí na koberec, karimatku nebo jinou podložku.
Edukačním a pomáhajícím profesím nabízíme vždy aktivní účast při programu, kdy si mohou metodu vyzkoušet a prožít. Věříme, že si prakticky upevní vlastní postřehy a znalosti např. v oblasti uvolňování agresivity, navazování kontaktů či prevenci nechtěných projevů v kolektivech. Seznámí se s novými přístupy v hudební, osobnostní a sociální výchově. Procítí relaxační, uvolňující a stimulující účinky metody FyMuSti.
Navrhněte prosím možné termíny konání hudebního dne, jednotlivých setkání či zaškolení ve vašem místě působení. Přijedeme za Vámi.
Petr Broniš : mobil: 739-764-559,
email: petr.bronis@seznam.cz
Metodu aplikujeme v projektu Libereckého kraje „Rozvíjíme osobnost žáků hudbou a mentálním tréninkem“:
Kdy
Dopolední program navrhujeme pro třídy mateřských a základních škol.
Odpolední program pro kolektivy s volnočasovou aktivitou nebo pro rodiny s dětmi.
Program pro pedagogy: Po skončení dopoledních programů nabízíme interaktivní setkání všem odborným pracovníků, kde se dozvědí více o metodě „FMS“, muzikoterapii a tzv. „živé přírodní hudbě“, a jejím využití.
Kde získat nástroje
V případě zájmu pomáháme organizacím i jednotlivcům získat přirozeně ladící a hrající lidové – etno nástroje a CD s živou hudbou. Pořádáme kurzy na výrobu kantel a koncovek.
Co když je více než 30 účastníků?
Pro více jak 30 účastníků najednou v jedné skupině je vhodnější jiná forma setkání, kterou lze také uskutečnit např. v divadlech, sálech koncertních či tělocvičnách s dobrou akustikou. A někdy je vhodnější spojit obě varianta do prožitku ze společného muzikohraní. Tak, jak to zachytili při práci našeho kolegy.